ekipa Terorja
     Foto Mediaspeed, PG Kranj
Aplavz po premieri: ustvarjalna ekipa drame Teror z režiserjem Eduardom Milerjem.

Teror v Kranju več kot navdušil

4. 12. 2017    
sporočilo za javnost

Sinočnja slovenska krstna uprizoritev drame Teror v Prešernovem gledališču Kranj je prinesla prvo odločitev porote: obtoženi Lars Koch NI KRIV. Drama sodobnega nemškega dramatika Ferdinanda von Schiracha se dogaja v sodni dvorani, kjer sodijo vojaškemu pilotu. Ta je sestrelil letalo, ki so ga ugrabili teroristi, s tem pa je v smrt poslal tudi vse druge potnike na letalu. Občinstvo na predstavi nastopa kot porota in na koncu z glasovanjem odloči, ali je obtoženi kriv ali ne. Na premieri sinoči je odločitev »porote« predsedniku sodišča Borutu Veselku izročila Vlasta Nussdorfer, varuhinja človekovih pravic, ki je tudi častna pokroviteljica predstave. Aktivno soočanje z dilemami, ki jih odpira ta predstava, ko se je na koncu vendarle treba odločiti, ali obtoženega treba poslati v zapor ali ne, je obiskovalcem sinočnje premiere v kranjskem gledališču prineslo kar nekaj pomislekov in premisleka, hkrati pa jih je navdušilo. Po predstavi smo namreč nekaj porotnikov povprašali po prvih vtisih.


Mirjam Drnovšček
Mirjam Drnovšček, direktorica Prešernovega gledališča Kranj: »Slovenska krstna izvedba drame Teror je za nami in v tem trenutku sem zelo vzhičena in vesela, saj sem med publiko opazila, da je ravno to tisto, kar potrebujejo. Gledališče mora biti tukaj in zdaj, kar še kako velja za to predstavo. Če se ljudje po predstavi pogovarjajo o temi, potem dosežemo tisto, kar hočemo. Danes nam je očitno več kot uspelo. Mi smo postavili vprašanje, ljudje pa zdaj sami iščejo odgovore. Igralci so bili odlični. Imamo krasen ansambel, ki vedno znova dokaže, da je vrhunski, kar se je izkazalo tudi danes. Tudi nagrada Julija je šla v prave roke. To, kar je Darja Reichman v Helverjevi noči naredila z vlogo Karle, je nekaj prav neverjetnega. Dejansko je padla vanjo, dala vse iz sebe, pod vodstvom režiserja Alena Jelena pa je še bolj zažarela. Vesela sem, da je publika to prepoznala in jo nagradila. Tudi v današnji vlogi je bila izjemna in prepričana sem, da je s svojo odrsko karizmo marsikoga v publiki prepričala v končno odločitev pri glasovanju o krivdi pilota. Mislim, da se ljudje odločajo na zelo čustveni ravni in če bi si predstavo še enkrat ogledali, bi morda glasovali drugače. Prav zato vse vabim še na kakšen ogled.«
Vlasta Nussdorfer
Vlasta Nussdorfer, Varuhinja človekovih pravic RS in častna pokroviteljica predstave Teror: »Publika se je odločila, da obtoženi v predstavi ni kriv in to moramo spoštovati. Gre pa za širše vprašanje. Ob predstavi pa lahko vidimo, kakšne dileme se pojavljajo ob terorizmu. Soočamo se s povsem novim časom, ko moramo zaradi varnosti omejevati pravice ljudi. Razmere so zaradi tega spremenjene tudi pri nas. Zdelo se mi je pomembno, da smo ob predstavi lahko vsi razmišljali in storilca oprostili s krepko večinskim mnenjem, čeprav je bil marsikdo v velikem dvomu. Mislim, da se ni smilil ljudem, temveč so ocenili, da je dejanje storil v neki hudi sili, potem ko je preučil vse možnosti in ugotovil, da potniki v sestreljenem letalu v nobenem primeru ne bi mogli preživeti. V realnem življenju bi imela za vpletene na tem sodišču še kar nekaj vprašanj, saj sem bila dolga leta tožilka. Gotovo ne bi tako hitro zaključili. Morali bi ugotoviti, koliko časa je še ostalo storilcu do skrajne možnosti, zakaj niso izpraznili stadiona, zakaj se je odločil za sestrelitev letala kljub izrecni prepovedi nadrejenega. V predstavi ostaja odprto tudi vprašanje vdiranja potnikov v pilotsko kabino, ampak to je igra. Tokrat sem bila pač del porote in večinsko mnenje je zavezujoče. Darja Reichman je bila v vlogi državne tožilke izjemno dobra in prepričljiva, to je potrdil celo znani odvetnik, ki je bil med publiko in sva prej malo poklepetala. Svojo vlogo je odigrala čudovito in temu gre pripisati tudi kar velik odstotek zaslug pri tistih, ki so se določili, da je pilot kriv. No, tudi obramba je bila odlična, pilot tudi v svoji vlogi, čeprav se mi zdi, da ga je samo besedilo na trenutke tudi odbilo od gledalcev. Je pa seveda čeden, mlad in to vse vpliva na ljudi, ki so odločali kot porota. To se v realnem življenju ne sme zgoditi.«
Alenka Bole Vrabec
Alenka Bole Vrabec, igralka, režiserka, prevajalka: »Joj, zelo težko se je odločiti, ali je Lars Koch kriv ali nedolžen. Treba je bilo izbirati med pravom in moralo in to je pravo vrvohodstvo. V vlogi porotnice sem se pač morala nekako odločiti in sem se odločila v dobro ljudi. Predstava je bila perfektna, ansambel Prešernovega gledališča Kranj drži kakovostno raven, česar smo zelo veseli in tudi v tej težki drami so se prav vsi igralci odlično odrezali. Čestitam jim.«
Blaž Setnikar
Blaž Setnikar, igralec Prešernovega gledališča Kranj: »Danes sem sedel v dvorani in gledal kolege v odličnih vlogah. To je nek poseben, simpatičen občutek, ker natančno vem, kako se počutijo na premieri. To je vedno malo napet občutek. Kljub temu so absolutno odlično odigrali svoje vloge. Predstava se me je zelo dotaknila. V uri in pol so popolnoma zasukali moje mnenje, ki sem si ga ustvaril vnaprej. Tudi sam bi z veseljem nastopil v tej predstavi, ne morem pa si predstavljati, kako bi se spopadel s katero od teh vlog. Niti ne razmišljam o tem. Zdi se mi, da je bil izbor zelo primeren in na odru odlično funkcionira. Vesel sem tudi, da je moja soigralka ravno za vlogo v drami Helverjeva noč, ki sva jo delala skupaj, prejela letošnjo Julijo. Toplo mi je pri srcu, nagrada je absolutno šla v prave roke in tudi jaz sem zelo vesel te nagrade. Darji jo zelo privoščim.«
Robert Waltl
Robert Waltl, igralec, lutkar, režiser in direktor Mini teatra Ljubljana: »Zdaj po predstavi sem še vedno malo v dvomih, ali je besedilo dejansko uspelo postaviti pravo dilemo. Po eni strani se pokaže, da Slovenci, vključno z mano, nismo legalisti. Zdi se mi, da avtor postavlja malo lažno dilemo, zdi se mi da manjka kup podatkov, ne vemo, kaj sta počela pilota v tistem času, zakaj nista bolj aktivno sodelovala, kje je bil obrambni minister ... Vem, da je treba nekje končati, sicer bi predstava lahko tajala sedem dni, a vseeno se mi zdi besedilo majhen nateg. Kar pa zadeva igralce in izvedbo, je bilo pa vse super in mislim, da bo Teror velika uspešnica za publiko. Najbolje pri vsem je pa to, da se zdaj že več kot pol ure po predstavi vsi pogovarjamo o tem, v vsakem od nas vzbuja kup vprašanj in dilem. Zanimiva izkušnja. Mislim pa, da bi gledalci, porota, pilota morali obsoditi, saj je prekršil vsa pravila.«
Peter Čeferin
Peter Čeferin, izkušeni in priznani odvetnik: »Predstava Teror je bila odlična, tako po besedilu kot po igralski izvedbi, režiji, dramaturgiji in tako naprej. Vsa čast Prešernovemu gledališču Kranj, da se loti tako aktualnih tem, da tu ne gledamo predstav a la Županova Micka. Besedilo je bilo napisano leta 2014, svetovna premiera je bila leta 2015, v Kranju pa 2017. Bravo in čestitke, nimam kaj dodati.«
Nadja Strajnar Zadnik
Nadja Strajnar Zadnik, igralka Mestnega gledališča Ljubljanskega: »Fantastična predstava, zelo, zelo dobra. Popelje nas v svet sodstva in porote. Zdaj vidimo, da sodniki porotniki res nimajo lahkega dela. Tehtati med odločitvama kriv ali nedolžen sploh ni enostavno. Gledalci smo se morali v tej vlogi odločati po svoji vesti. Iz nekaterih virov sem izvedela, da se na predstavah po Evropi gledalci porotniki odločajo, da Lars Koch ni kriv, Američani in Japonci pa mu dosodijo krivdo. To vnaprejšnje vedenje name ni vplivalo. prepustila sem se predstavi. Reichmanova v vlogi državne tožilke je bila odlična, prav tako zagovornik obtoženega Aljoša Ternovšek, režiser Eduard Miler je opravil enkratno delo in nas ponesel v realnost. Na sodišču se vse to res dogaja. Bilo je zelo pretresljivo in emocionalno.«
Emil Hrvatin
Emil Hrvatin, sociolog, umetnik, gledališki režiser: »Besedilo drame Teror poznam že od prej in vem, da je velika uspešnica v Nemčiji in drugod po Evropi. Prav zato sem se tu na premieri v Kranju lahko osredotočil na podrobnosti in na informacije, ki bi jih bilo še dobro vključiti v izvirno besedilo. Mislim na odgovornost, praznjenje stadiona, zakaj ni bilo pričanja odgovornega za to, obrambnega ministra. Odpre se polno novih vprašanj o zadevi, ki bi gotovo pomagala, da bi se človek v vlogi sodnika porotnika lažje odločil. V pravnem vidiku drame je polno lukenj, kar pa se tiče vprašanja človekovega dostojanstva, se odpira več perspektiv. Ena od njih je vojaška, in obtoženi pilot jo zelo lepo razloži. Povsem skladno z vojaško logiko, v kateri funkcionira, izbere manjše zlo. Mi lahko zdaj o tem razpravljamo v nekem salonskem udobju, a pilot se je moral odločiti v izjemno kratkem času, v katerem je gotovo preigraval vse opcije. Prav zato besedilo odpira številne filozofske in moralne debate. Ampak, seveda, to je teater, vse mora biti povedano v uri in pol. Mislim, da je bila dilema zelo izrazita, pa je kljub temu abstraktna. Ljudje bi ob njej lahko razmišljali tudi o tem, ali naj se sirskim iskalcem azila odobri možnost, da ostanejo v Sloveniji, če se tako odločijo, ali pač ne. Super, da je ta predstava prišla v Kranj.«
Aljoša Ternovšek
Aljoša Ternovšek, igralec Prešernovega gledališča Kranj, zagovornik obtoženega v predstavi Teror: »Ko sem videl, da so gledalci porotniki 'mojega klienta' oprostili, sem bil kot zagovornik zelo zadovoljen, moj osebni občutek je pa drugačen. Če bi sedel v publiki, bi ga obsodil. Prvič sem se v svoji igralski karieri srečal s priložnostjo, da je bil njen konec odvisen od moči moje besede. Zdaj sem na lastni koži doživel, kako delujejo odvetniki v realnosti: ni jim treba verjeti v primer, le delovati morajo tako, da ubranijo svojega klienta. No, to mi je uspelo. Dejansko sem se na odru počutil kot odvetnik, ki opravlja svoj posel. Očitno mi je šlo dobro, glede na izid. Dvorana je bila navdušena, čeprav nismo vedeli, kaj lahko pričakujemo od te težke predstave. Upajmo, da se bo čim več igrala in se bo po Sloveniji o tej predstavi, problematiki in temi začelo razpravljati, kar je tudi njen glavni namen. V njej je vsak odgovor napačen.«
Igor Kavčič
Igor Kavčič, novinar pri Gorenjskem glasu: »Težko sem se odločil med kriv in nedolžen. Prej sem malo vlekel na ušesa in ujel mnenje znanega odvetnika Petra Čeferina, ki je rekel, da sta obe odločitvi mogoči in dobri. Predstava je bila zelo prepričljiva in kaže na dobro linijo, ki jo Prešernovo gledališče Kranj vleče že 15 let. Vedno izberejo besedila, ki dajo človeku misliti. Teror je že ena od takih. Ker sem bil ravno v komisiji za podelitev nagrade za igralske dosežke v ansamblu PGK, naj povem, da je lavreatinja, Darja Reichman, podeljeno nagrado tudi z današnjo vlogo več kot upravičila. Jaz mislim, da doživlja drugo igralsko pomlad.«


vse foto Mediaspeed, PG Kranj

na vrh strani pripravil    
IMPRESS