Loredana Matkovič
     Foto Goran Antlej
Loredana Matkovič, direktorica

Mizarstvo Bolčič

Družinsko podjetje s tradicijo

28. 11. 2017    
objavljeno v reviji Jana

Pohištvo Bolčič je tradicionalno slovensko mizarstvo, ki se lahko pohvali z več kot 80-letno zgodovino. Stari oče Anton je s spalnicami iz orehove korenine še pred vojno opremljal domove po vsej Istri.

Smilja Štravs

»Ponosni smo na tradicijo, ki jo imamo, želimo jo nadaljevati ter nadgrajevati,« začne pripoved o rodbini Bolčič iz majhne vasi Klanec pri Kozini direktorica Loredana Matkovič. V osemdesetih je Nikolaj Bolčič razvil stilne, ročno rezbarjene okvirje za ogledala ter z njimi osvojil nekdanji jugoslovanski trg. Tako rekoč ni bilo uglednega jugoslovanskega hotela, ki v svojih protokolarnih sobanah ne bi imel ogledala z Bolčičevim masivnim okvirjem. »Še danes se nam oglasijo ljudje, ki so podedovali katero od teh ogledal, ker so na zadnji strani odkrili naš logo, in nas poiščejo, da bi videli, kaj zdaj delamo,« pripoveduje Loredana Matkovič, življenjska sopotnica pokojnega Mitje Bolčiča, predstavnika tretje generacije Bolčičevih, ki je podjetje vodil od sredine devetdesetih do svoje prezgodnje smrti leta 2013. Izdeloval je pohištvo po meri in se uveljavil kot eden najboljših slovenskih mizarjev. Njegov motiv reliefno izoblikovane spiralaste krivulje, t. i. polža, je postal legendaren in je zaznamoval številne izdelke, od pisalne mize do omare, komode, klubske mizice, vitrine in posteljnega vzglavja.

Pohištvena poezija

»Šok po moževi smrti je bil velik, vendar sem čutila, da moramo nadaljevati, to bi hotel tudi Mitja,« pripoveduje Loredana, ki se je kot ekonomistka, ki dotlej ni vedela skoraj nič o tehnologiji lesa, nenadoma znašla na krmilu najbolj prestižnega mizarstva v državi, ki ga danes vodi skupaj z moževim bratom Simonom. V veliko oporo so ji bili tudi zaposleni, ki so se pogumno spopadli z nastalim položajem, saj so se morali poslej pri razvoju izdelkov opreti na lastne sile. Mizarstvo Bolčič je vedno slovelo po tem, da je svojim strankam predstavilo kaj novega, kaj ekskluzivnega. »Tej tradiciji se nisem hotela izneveriti,« razlaga. Odločila se je, da gredo korak naprej, da klasičnemu mizarstvu dodajo sodobni pol, lahkotnejše sodobno pohištvo, zvesto vrhunski kakovosti, po kateri so prepoznavni z novim, mednarodnim oblikovalskim nabojem. Tako je nastala blagovna znamka Mitja, sinonim za sodobno pohištveno poezijo, ki ustvarja posamezne pohištvene kose kot umetniške skulpture, mehko zaobljene in konstrukcijsko dovršene, podčrtane z dizajnerskim podpisom in zgodbo. Tu je še posebej pomembna sinergija med oblikovalci in tehnologi, ki presodijo, česa so sposobni v proizvodnji ter vsakim zaposlenim v procesu izdelave, od nabave materiala do končnega izdelka, ko se vsak kos pregleda, skrbno zapakira ter odpošlje naročniku. Ideja za blagovno znamko Mitja se je porodila na podlagi večletnega sodelovanja podjetja s tujimi blagovnimi znamkami. Zanje po naročilu izdelujejo posamezne pohištvene kose, ki se predstavljajo na najpomembnejših sejmih pohištva – v Milanu, Londonu, Parizu, Kölnu ... »Če smo tako dobri, da lahko za druge izdelujemo vrhunske dizajnerske kose, potem lahko to delamo tudi zase,« je v nekem trenutku pomislila Loredana Matkovič, ter dodala: »Vedno smo znali vse narediti, samo nismo imeli časa, da bi tudi prodali.« Potem ko se je podjetju pridružil zunanji sodelavec za marketing in prodajo na tujih trgih, je ideja o lastni blagovni znamki začela zoreti in leta 2016 postala resničnost. Kot poklon pokojnemu možu je Loredana znamki izbrala ime Mitja. Lepo zveneče ime se je že uveljavilo, trgovci na sejmih v tujini so ga opazili, odzivi so odlični. Blagovna znamka Mitja si je že utrla pot v dizajnerske trgovine s pohištvom v Parizu, Amsterdamu, Seulu, Phoenixu … V Sloveniji so se s to blagovno znamko prvič predstavili javnosti novembra na ljubljanskem pohištvenem sejmu Ambient. Bo pa vzporedno še vedno obstajala tudi blagovna znamka Mizarstvo Bolčič, ki bo še vedno ponujala masivno pohištvo po naročilu.

Kupci želijo les začutiti

Mitja predstavlja dizajnersko pohištvo višjega cenovnega razreda – gre za drobne dizajnerske pohištvene kose iz masivnega lesa v segmentu dodatkov, kot so stoli, mize in mizice, ogledala, okrasne posode, komode ... Ker v Sloveniji z njim verjetno ne bi mogli preživeti, iščejo kupce na tujih, zrelih trgih, te pa najlažje najdejo na mednarodnih sejmih. Blagovna znamka Mitja že ima svojo spletno stran v angleškem jeziku, a kot pove Loredana Matkovič: »Spletna stran je zgolj podlaga, pohištva po internetu ne moreš prodajati, kupec mora stol videti, otipati, se nanj usesti...« Blagovno znamko Mitja zaznamujejo mehke, zaokrožene linije, ki sledijo oblikam v naravi ter linijam ženskega telesa. Pomembno je, da roka zdrsi po lesu, ga objame, se nanj nasloni kot na ljubega človeka ... Pohištvo iz masivnega lesa je živo, je nekakšen dialog med človekom in predmetom, kar še poudari toplina materiala kot takšnega. Da bi to še bolj izpostavili, so začeli drzno kombinirati dva različna materiala. Lesu iščejo partnerja v bolj ekspresivnih materialih, ki določijo značaj izdelka, kot so kamen, kovina, tekstil, steklo, usnje .... S takšnim pristopom na eni strani razbijejo klasično težo masive, na drugi pa na novo doseženo lahkost še poudarijo z lahkotnostjo in sproščenostjo v oblikovanju. Cilj je igrivo in mladostno pohištvo, ki brez težav sledi vsakršnim spremembam in se prilagodi vsakemu prostoru.

K sodelovanju vabijo tudi tuje oblikovalce

Cilj blagovne znamke Mitja je uveljavitev na tujih trgih, zato je Loredana Matkovič k sodelovanju povabila oblikovalce iz Slovenije in tujine. V pohištvenem ustvarjanju smo dolga leta dizajn delili na skandinavski ter nemški in italijanski, Mitja paje nekje vmes. Želi si biti slog srednjeevropskega prostora, ki ima takokvalitete svežine skandinavskega sloga kot izrazito estetiko in temperament Mediterana. Vlogo vodje oblikovanja sta prevzela Neven in Sanja Kovačič iz hrvaškega biroja Redesign, njunim smernicam pa s svojimi idejami in znanjem sledijo še Filip Havranek in Kristina Lugonja prav tako iz Hrvaške, Michael Schneider in Oliver Schick iz Nemčije, Jonas Lyndby Jensen iz Danske, Luka Bassanese iz Slovenije, Kristine Bjaadal iz Norveške ter Guillaume Delevigne iz Francije. »Temelj naše poslovne ideje je sodelovanje. Skupaj želimo ustvarjati imenitne izdelke, ki združujejo mojstrstvo, dostojanstvo in trajnost. Masiven les je za vse življenje,« poudari Matkovičeva.

Proizvodnja v domači vasi kot dodana vrednost

»Najstarejša družinska fotografija našega mizarstva je iz leta 1937, podjetje je kot potujoči mizar začel stari oče Anton Bolčič leta 1934,« pripoveduje Matkovičeva. Mitja ima dva lastna proizvodna obrata v Klancu pri Kozini v Sloveniji, kjer poteka celoten proces proizvodnje – od sušenja, razvrščanja lesa, izbire glede na vrsto in strukturo do končne obdelave. »Tujcem se zdi zanimivo, da smo ohranili proizvodnjo doma, da je nismo preselili v drugo državo s cenejšo delovno silo ... Dejstvo, da smo sredi vasi, da delamo po starem, nanje naredi velik vtis. Za bogate Kitajce je trenutno vse, kar je izdelano v Evropi, velik hit,« razlaga Matkovičeva. V proizvodni hali imajo nekaj naprednih CNC-strojev, ki so jim v veliko pomoč pri oblikovanju lesa, medtem ko je finalna obdelava, s katero dosežejo že omenjeno mehkobo, vedno ročna. Bogate izkušnje ter varno zavetje dediščine jim dajejo gotovost, sodobno oblikovanje in odprtost za nove mizarske tehnologije pa jim dajeta krila.

na vrh strani pripravil    
IMPRESS